Moninpelaaminen ennen ja nyt - General Taggart / Kenraalin pelihuone

Breaking

STAY WITH US

Moninpelaaminen ennen ja nyt

CC Attribution-ShareAlike 2.0 Generic
Kuva: BackwaterSurfer  www.flickr.com/photos/96657144@N00

Monin pelaaminen ennen.


Itse en ole kovinkaan kova pelaamaan monin pelejä internetin ylitse. Joskus -90 luvun loppupuolilla pelasin kohtuullisen ahkerasti muutaman pelaajan monin pelejä kavereiden kanssa. Monessa pelissä oli yleensä monin peli vain 4 pelaajalle, joissain sentään useammallekin.

Ennen muinoin kaikkien piti raahata tietokoneensa saman katon alle ja vetää kaapeloinnit koneiden välitse. Tässä oli aina kohtuullisen paljon tekemistä, että ihan parin tunnin pelaamista varten ei lähdetty koneiden kanssa minnekään.

Tuolloin kotona oli mahdollisesti modeemi ja vähän varakkaimmilla ISDN liittymä. Mutta jo pelkästään sen hinnan, tuen ja saatavuuden vuoksi oli helpompaa ottaa kone näyttöineen kainaloon ja lähteä johonkin yhteisiin tiloihin.

Yleensä mentiin kaverin kotiin. Joskus oli luksusta ja saatiin ottaa taloyhtiön kerhohuone käyttöön ja sinne saatiin mahdutettua useampikin hyvä kaveri.

Monin pelaaminen nykyisin.


CC BY-ND 2.0
Kuva:Mr Seb  www.flickr.com/photos/mrseb
Nykyaikana on toisaalta helpompaa, kun monella on kuitenkin perhe tai muita vastuita. Eikä ole aikaa pelata kuin satunnainen 1-2 tuntia pitkin viikkoa. Tämän takia ei vain ole mahdollista kerääntyä pelaamaan kaverin kämpälle muiden kanssa.

Nykyisin monissa peleissä on internetin yli toimiva keskitetyt palvelimet, joiden kanssa pelaaminen onnistuu todella helposti ja pelaajien ei tarvitse tuntea toisiaan aikaisemmin. Osassa peleistä löytyy vielä sisäänrakennettu palvelin, jonka kanssa voi pelata niin internetin että LAN lähiverkon kautta.
Mutta myös perinteinen LAN partyt ovat vielä pitäneet pintansa. Näissä on perinteisesti otettu ja lähdetty pelaamaan esimerkiksi koulujen tiloissa pidettyihin julkisiin tilaisuuksiin, jossa pelataan pelejä suuremmassa porukassa.

Näitä järjestetään ihan mukavasti vielä ympäri suomea.

Monessa tapahtumassa on pelattavat pelit ennalta määrättyjä ja näiden pelien kanssa pelataan kilpaa toisten pelaajien kanssa. Tästä on muodostunut myöhemmin uutena muotona ihan oikea kilpapelaaminen eli e-Sports, jossa liikkuu palkintorahoina isojakin summia.

Yksi hyvä lista tulevista LAN tilaisuuksista löytyy osoitteesta http://www.lanit.fi/

Ongelmat paratiisissa

 

CC Attribution 2.0 Generic
Kuva: Marcelo Graciolli / www.flickr.com/photos/marcelograciolli

Mutta monelle internet yhteyden kautta toimivalle pelille tulee seinä vastaan, kun jostain syystä pelien palvelimet ajetaan alas. Näin on käynyt usealle pelille, joko pelin valmistajan/kustantajan toimesta tai sitten peli on käyttänyt erillistä nettipalvelua monin pelaamiseen kuten Gamespy.
Kun tällainen palvelu ajetaan nurin, niin tämän jälkeen monin pelaaminen ei ole enää onnistunut.
Osa peleistä saattaa saada palvelin työkalut tämän jälkeen, mutta aika monessa tapauksessa ne menevät ns. pesuveden mukana koska niissä on yleensä sellaista koodia mitä ei voida patenttien tai yritys salaisuuksien varjolla vain antaa.

Vaikka pelaaminen ei enää onnistuisi suoraan internetin ylitse, niin osassa näistä peleistä saattaa löytyä tuki lähiverkolle ja pelaaminen onnistuu kunhan koneet näkevät toisensa verkossa. Mutta miten pelata kyseistä peliä, jossa ei ole enää saatavilla olevaa palvelimia eikä ole tarpeeksi aikaa lähteä koneiden kanssa yhteiseen tilaan.

Tällaiseen löytyy varmasti monia erilaisia ratkaisuja ja esittelen tässä yhden tavan pelata pelejä joissa on mukana vielä lähiverkko pelaaminen.

Yksi näistä on Tunngle niminen pelaamiseen tarkoitettu virtuaali- LAN verkon tekemiseen tarkoitettu ohjelmisto ja tästä tulee erillinen tutoriaali sivulleni.

No comments:

Post a Comment

Twitter